×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم

gegli

amirali

07628669

× اميدوارم كه همه عزيزان از مطالب و لينك هاي سايت بنده كمال استفاده را ببرند . ضمناً پذيراي هرگونه انتقاد يا پيشنهاد شما هستم . با تشكر
×

آدرس وبلاگ من

amir-ali.goohardasht.com

آدرس صفحه گوهردشت من

goohardasht.com/ismail-miri

اثبات در قيد حيات بودن امام زمان عج

خداوند متعال در چهارمين آية سورة مبارکة قدر مي‌فرمايد:

تنزّل الملائکة و الرّوح فيها بإذن ربهّم من کلّ أمر.

فرشتگان و روح، در آن شب به دستور پروردگارشان با هر فرماني (براي تقدير هرکاري) فرود آيند.

فعل مضارع �تنّزل� دلالت بر تکرار و بقاء �ليلةالقدر� دارد، و در آيات سوم و چهارم سورة دخان نيز:

فيها يفرَق کلّ أمر حکيم.۱

در آن شب، هر فرماني، برحسب حکمت صادر مي‌شود

دلالت بر تجدد و دوام دارد. زيرا هيأت نحوي باب �تفعّل� اگر دلالت بر پذيرش يا تکلف يا هر دو مي‌نمايد. ظاهر اين فعل‌ها، خبر از تفريق و تنزل امر در ليلةالقدرهاي آينده مي‌دهد.

اين امر که در زمان رسول خدا(ص) به آن حضرت نازل مي‌شده‌است، در هر شب قدر، بايد بر کسي نازل و تبيين و تحکيم يا کشف شود که به افق نبوت نزديک و پيوسته باشد.

قبول اصل وصايت رسول اکرم(ص) و امامت، ناشي از اين معني و مبتني بر همين اساس است.
هنگامي که کسي قرآن را به عنوان کلام خدا پذيرفت به اين معني که همة سوره‌ها و آيات آن را پذيرفته است و يک مسلمان واقعي هم کسي است که تسليم همة آيات قرآن باشد، پس هر مسلماني الزاماً بايد سورة قدر، و از آن سوره شب قدر، و استمرار آن را تا قيامت بپذيرد و لازمة پذيرفتن آن، آية (تنزّل الملائکة�) که هر فرد با ايماني ناگزير از قبول آن است، اين است که بپذيرد که در شب قدر فرشته‌ها و روح از جانب پروردگار با هر امري فرود مي‌آيند و اين امر يک متولي و ولي مي‌خواهد که متولي و ولي آن امر باشد. اينکه خداوند در آيات سوم و چهارم سوره دخان مي‌فرمايد:

در آن شب هر فرماني، برحسب حکمت صادر مي‌شود ٭ فرماني از جانب ما، و ما همواره فرستندة آن بوده‌ايم.

دلالت بر تکرار و تجديد فرق و ارسال در آن شب دارد و به اين معنا که آن شب، فرشتگان و روح، در هر سال، دائماً نازل مي‌شوند؛ پس بايد به طور مدام شخصي به عنوان �ولي� اين امر باشد که به سوي او نازل و ارسال گردند که او همان ولي جهان و جهانيان خواهد بود؛ و هم اوست که اطاعتش بر همگان واجب است.

به همين سبب، هرکس ادعا کرد که من ولي امر هستم، بايد ثابت کند که اين امر توسط فرشتگان و رو ح بر او نازل شده و مي‌شوند، و چون هيچ کس جز پيامبر و اوصياء معصومينش(ع) نمي‌توانند مدعي اين امر باشند و اساساً هم نيستند، بايد از اوصياء و پيامبر همواره کسي باشد که در شب قدر توسط روح و فرشتگان از جانب يزدان هر امري بر او نازل شود.

آية مورد بحث، يکي از مستدل‌ترين آيات قرآن کريم بر ضرورت وجود هميشگي يک ولي امر از جانب خداست که امين بر حفظ و اجزاء و اداء امرالهي باشد، و آن همان امام معصوم(ع) است.
و هرکس نزول پيوستة فرشتگان و روح را در شب قدر بپذيرد که اگر به قرآن ايمان دارد بايد بپذيرد، ناگزير بايد ولي امر را هم بپذيرد وگرنه کافر به بعضي از آيات قرآن خواهد بود، که در آن صورت چنين کسي بنابر بيان خود قرآن کريم کافر واقعي است.

چنان که خداوند در آيات ۱۵۰ و ۱۵۱ سورة نساء مي‌فرمايد:

إنّ الّذين يکفرون بالله و رسله و يريدون ان يفرّقوا بين الله و رسله و يقولون نؤمن ببعض و نکفر ببعض و يريدون أن يتّخذوا بين ذلک سبيلاً٭ أولئک هم الکافرون حقّاً و أعتدنا للکافرين عذاباً مهينا .

کساني که به خدا و پيامبران خدا کافر شده‌اند و مي‌خواهند بين خدا و رسولانش جدايي اندازند و مي‌گويند به برخي ايمان مي‌آوريم و به بعضي کافر مي‌شويم و مي‌خواهند در اين ميان (بينابين) اتخاذ کنند، اينان حقا کافرند و ما براي کفرکيشان عذاب خوارکننده‌اي مهيا کرده‌ايم.
و مي‌بينيد که خداوند، کساني را که پاره‌اي از آيات خدا را بپذيرند و برخي را نپذيرند، کافر حقيقي مي‌داند.

بنابراين مؤمن حقيقي کسي است که هم استمرار ليلةالقدر را تا قيامت پذيرا باشد و هم وجود حجت زمان و ولي امر، و امام معصومي که امر الهي را دريافت مي‌کند و امين بر آن در جهت پاسداري، به‌کار بستن و اداء باشد، قبول کند؛ يعني همان بزرگواري که در زمان وجود مقدس بقيةالله الاعظم حضرت مهدي(عج) مي‌باشد و به همين سبب پيامبر خاتم(ص) بنابر آنچه شيعه و سني از آن حضرت نقل کرده‌اند، فرمودند:

من أنکر المهدي فقد کفر.۲

کسي که وجود مهدي را انکار کند، رهسپار ديار کفر شده است.

و در کتب شيعه، از اين قبيل احاديث فراوان است، و از آن جمله، از امام صادق(عليه السّلام) و آن حضرت از پدر ارجمندشان و از آن طريق از جد عاليقدرشان و از پيامبر اکرم(ص) نقل شده که فرموده‌اند:

القائم من ولدي اسمه إسمي و کنيته کنيتي و شمائله شمائلي و سنّته سنتي يقيم النّاس علي ملتّي و شريعتي و يدعوهم إلي کتاب الله عزّوجلّ، من أطاعه أطاعني و من عصاه عصاني، و من أنکره في غيبته فقد أنکرني، و من کذبه فقد کذّبني، و من صدّقه فقد صدّقني، إلي الله اشکو المکذّبين لى فى أمره، و الجاهدين لقولي و المضلّين لأمتّي عن طريقته و سيعلم الذين ظلموا اي منقلبف ينقلبون.۳

قائم از فرزندان من است اسم او اسم من �محمد� و کنية او، کنيه من �ابوالقاسم� و سيماي او سيماي من و سنت او سنت من است، دين و آيين و ملت و شريعت مرا در بين مردم برپا مي‌دارد و آنان را به کتاب خداي عزوجل فرامي‌خواند. کسي که او را طاعت کند، مرا پيروي ‌کرده و کسي که او را نافرماني کند، مرا نافرماني کرده است و کسي که او را در دوران غيبتش انکار کند، تحقيقاً مرا انکار کرده و کسي که او را تکذيب کند هر آينه مرا تکذيب کرده و کسي که او را تصديق کند، هر آينه مرا تصديق کرده است. از آنها که مرا دربارة او تکذيب کرده و گفتار مرا در شأن او انکار مي‌کنند و امت مرا از راه او گمراه مي‌سازند، به خدا شکايت مي‌برم. به‌زودي آنها که ستم کردند و مي‌دانند که بازگشتشان به کجا است و سرنوشتشان چگونه است ( و چگونه در دگرگوني‌ها مجازات ستمگري‌هاي خود را در دنيا و آخرت خواهند ديد )

در اين حديث شريف انکار و تکذيب امام عصر، اروحنا فداه، انکار و تکذيب پيامبر به حساب آمده است، و در نتيجه همة پيامبران را انکار کرده، که همان رهسپاري به وادي کفر خواهد بود.
علي بن ابراهيم قمي در تفسيري دربارة نزول فرشتگان و روح، در شب قدر مي‌گويد:
فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام زمان(عليه السّلام) نازل مي‌شوند و آنچه را از مقدرات سالانة بشر، نوشته‌اند، به او تقديم مي‌دارند.

و همين محدث مورد وثوق از حضرت امام باقر(عليه السّلام) نقل کرده، که وقتي از حضرتش پرسيدند: آيا شما مي‌دانيد که ليلة القدر کدام شب است؟ حضرت فرمودند:

چگونه ندانيم، و حال آن‌که در شب قدر فرشتگان برگرد ما طواف مي‌کنند.۴

حضرت امام سجاد(عليه السّلام)، در اين باره، مي‌فرمايند:

همانا سال به سال در شب قدر تفسير و بيان کارها، بر ولي امر (امام زمان(عليه السّلام)) فرود مي‌آيد.

و نيز آن حضرت(ع) فرموده‌اند:

اي گروه شيعه، با سورة � انا انزلناه في ليلة القدر� با مخالفين امامت ائمه معصومين(عليهم السّلام) مخاصمه و مباحثه (و اتمام حجت) کنيد تا کامياب و پيروز شويد، به خدا که آن سوره، پس از پيغمبر اکرم(ص) حجت خداي تبارک و تعالي است بر مردم، و آن سوره آقاي دين شماست و نهايت دانش و آگاهي ماست. اي گروه شيعه، با �حم و الکتاب المبين؛ انا انزلناه في ليلة مبارکة اناکنا منذرين� مخاصمه و مناظره کنيد، زيرا اين آيات مخصوص واليان امر امامت بعداز پيامبر اکرم(ص) است.
همچنين از رسول اکرم (ص) نقل شده است، که به اصحابشان فرموده‌اند:

به شب قدر ايمان بياوريد، زيرا آن شب براي علي بن ابي‌طالب(عليه السّلام) و يازده نفر از فرزندان او پس از من خواهد بود.

از آنچه که نگارش يافت، استفاده مي‌شود که شب قدر تا قيامت باقي است و در هر شب قدر هم ولي امر و صاحب امري هست که آن امر را دريافت دارد، که در زمان ما صاحب آن امر صاحب بزرگوار ما حضرت حجة‌ بن الحسن المهدي، ارواحنا فدا، است و براي آن‌که بهتر بدانيم که ليلةالقدر بيانگر مقام شامخ ولايت اهل بيت(عليهم السّلام) و امامت آنان تا روز رستاخيز مي‌باشد. حديثي را هم که در بخش فضيلت‌هاي حضرت فاطمة زهرا(عليها السّلام) است، ملاحظه مي‌کنيم که در آن به طور کنايه از آن بانوي عظيم القدر تعبير به ليلةالقدر شده است و آن در تفسير فرات بن ابراهيم از حضرت صادق(عليه السّلام) نقل شده که فرموده‌اند:

ما قرآن را در شب قدر فرو فرستاديم�، �شب قدر� � فاطمه و قدر� خداست، پس کسي که فاطمه(عليها السّلام) را آنگونه که بايد، بشناسد، شب قدر را درک کرده است.

و اين اشاره به مقام ولايت آن بانوي معصوم (عليها السّلام) نيز دارد.

و از طرفي، همان‌گونه که در شب قدر امر حق بر امام به حق فرود مي‌آيد، نزول‌گاه نور پاک امامان معصوم(عليهم السّلام) نيز وجود مقدس فاطمة زهرا(عليها السّلام) است؛ که حقيقتاً هرکس آن بانو را شناخت و به عظمت مقام فرزندان معصومش و همسر مظلوم و معصومش پي‌برد، شب قدر را درک کرده است.

پي‌نوشت‌ها:

٭برگرفته از: تحقيقي دربارة ليلةالقدر و رابطة آن با امام عصر، ارواحنافداه، صص ۱۴۹ ـ ۱۳۲ ، با تلخيص.

۱- سورة دخان (۴۴)، آية ۴٫

۲- علامه مجلسي، بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۵۱؛ منتخب الاثر فصل ۱۰، ب ۱، جز ۱ ، ص ۴۹۲٫

۳- علامه مجلسي، همان، ج ۵۱، ص ۷۳؛ منتخب الاثر فصل۲، ب ۳، ح۴ ، ص ۱۸۳٫

۴- امراء هستي، ص ۱۹۰؛ تفسير القمي، ص ۷۳۱؛ علامه مجلسي، همان، ج ۹۷، ص ۱۴، جز ۲۳٫

شنبه 17 اردیبهشت 1390 - 3:54:13 PM

ورود مرا به خاطر بسپار
عضویت در گوهردشت
رمز عبورم را فراموش کردم

آخرین مطالب


مقاومت در آخرامان


اثبات در قيد حيات بودن امام زمان عج


نگاه خدا


tarikh iran va sanbol farvahar


پند زندگی : ازدواج و عشق


تفاوت سني زياد در ازدواج


عــــشـــــق


شعر و ادبيات


آقايون چه خانمهايي رو مي پسندند


داستان طنز تصويري


نمایش سایر مطالب قبلی
آمار وبلاگ

132798 بازدید

136 بازدید امروز

36 بازدید دیروز

314 بازدید یک هفته گذشته

Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)

آخرين وبلاگهاي بروز شده

Rss Feed

Advertisements